Panigale V4 SP2 to topowy model supersportowych motocykli Ducati, przeznaczony do jazdy po torach wyścigowych. Numerowana seria charakteryzuje się między innymi specjalnym malowaniem „Winter Test”. Obręcze kół wykonane z włókna węglowego, zaciski hamulcowe Brembo Stylema R®, promieniowa pompa hamulcowa MCS czy suche sprzęgło: wyposażenie techniczne maksymalizuje wyścigowe właściwości i towarzyszy wszystkim usprawnieniom wprowadzonym w Panigale V4 na rok modelowy 2022.
W dziewiątym i ostatnim odcinku serii internetowej Ducati World Première 2022 zaprezentowane zostało nowe Panigale V4 SP2: specjalny motocykl z numerowanej serii, który jeszcze bardziej podnosi osiągi Panigale V4 i został zaprojektowany dla pasjonatów jazdy torowej.
Rodzina Ducati Panigale jest najlepszym wyrazem przenikania technologii ze świata wyścigów do motocykli produkcyjnych. Z każdą kolejną wersją kontynuuje swoją ewolucję rok po roku, tak jak ma to miejsce w przypadku prototypów Ducati Corse. Modelem SP2 Ducati podkreśla sportowy charakter Panigale V4, którego wersja na rok 2022 wykonała najważniejszy krok ewolucyjny w historii, jeszcze bardzie poprawiając ergonomię jazdy, aerodynamikę, podwozie, elektronikę i osiągi.
Panigale V4 SP2 wyróżnia się wyposażeniem technicznym typowym dla wersji „SP” (akronim oznaczający Sport Production). Ma jeszcze mocniejszy układ hamulcowy, lekkie obręcze z włókna węglowego i suche sprzęgło wprost z motocykli WorldSBK, wyścigowe podnóżki i wiele karbonowych elementów. Motocykl jest wyposażony w zestaw przystosowujący go do użytku na torze, który zawiera aluminiowe nakładki do demontażu lusterek wstecznych, zaślepkę uchwytu tablicy rejestracyjnej i otwartą osłonę sprzęgła z włókna węglowego. Rezultatem jest motocykl stworzony do pobijania własnych rekordów na torze wyścigowym, „The Ultimate Racetrack Machine”.
Panigale V4 SP2 charakteryzuje się malowaniem „Winter Test”, które inspirowane jest kolorem motocykli używanych w przedsezonowych testach mistrzostw MotoGP i WSBK. Matowa czerń owiewek kontrastuje z czerwonymi akcentami i szczotkowanym aluminium na zbiorniku, nadając motocyklowi prawdziwie rasowy wygląd. Karbonowe skrzydła ozdobione są motywem włoskiej flagi, która pojawia się również na oficjalnym modelu Panigale V4 R SBK. Każdy egzemplarz Panigale V4 SP2 ma swój unikalny numer wygrawerowany na półce amortyzatora, dzięki któremu każdy model jest wyjątkowy.
Sercem motocykla jest jednostka Desmosedici Stradale o pojemności 1103 cm3, która wywodzi się z MotoGP. Czterocylindrowy silnik z przeciwbieżnym wałem korbowym zapewnia duży moment obrotowy już przy niskich obrotach. Został jeszcze bardziej udoskonalony technicznie i otrzymał dedykowane mapowanie, co umożliwiło zwiększenie mocy i przyspieszyło reakcję przepustnicy. Desmosedici Stradale w wersji Euro 5 dostarcza maksymalną moc 215,5 KM przy 13 000 obr./min. Ducati opracowało też krzywe momentu obrotowego dla poszczególnych biegów oraz cztery różne tryby mocy (Full, High, Medium i Low).
W przypadku użytkowania na torze osiągi można dodatkowo poprawić dzięki nowemu, tytanowemu wydechowi wyścigowemu Ducati Performance, który opracowany został we współpracy z firmą Akrapovič. Wydech wyposażony jest w wysoko poprowadzone tłumiki i został przeprojektowany w celu zwiększenia wydajności i spełnienia norm hałasu nawet na najbardziej rygorystycznych torach. Dzięki układowi Akrapovič Panigale V4 SP2 jest lżejsze o 5 kg, ważąc na sucho zaledwie 168 kg, z kolei moc podnosi się o 12,5 KM, do poziomu 228 KM, a maksymalny moment obrotowy wzrasta do 131 Nm.
W Panigale V4 SP2 jeszcze mocniej widoczne jest powiązanie z motocyklami, które ścigają się w Mistrzostwach Świata Superbike. Lżejsza układ przeniesienia napędu z łańcuchem 520 czy suche sprzęgło STM-EVO SBK gwarantują niezwykłą efektywność na torze, zwłaszcza podczas jazdy do granic możliwości. Antyhoppingowe sprzęgło oferuje również możliwość dostosowania poziomu hamowania silnikiem poprzez wybór innej sprężyny spośród części akcesoryjnych Ducati Performance.
Aluminiowa rama przednia wykorzystuje Desmosedici Stradale jako element nośny, a wahacz z odlewanego aluminium jest bezpośrednio połączony z silnikiem. Oś wahacza została ustawiona w taki sposób, aby zminimalizować efekt opadania tyłu podczas wychodzenia z zakrętów i ponownego otwierania przepustnicy, stabilizując w ten sposób motocykl przy nabieraniu prędkości.
Układ zawieszenia obejmuje elektronicznie sterowany widelec Öhlins NPX25/30 o skoku 125 mm, który wykorzystuje system tłumienia wywodzący się z wyścigów. W połączeniu z tylnym amortyzatorem Öhlins TTX36 i elektronicznym amortyzatorem skrętu Öhlins, tworzy system Smart EC 2.0 i pozwala na bardziej intuicyjne zarządzanie ustawieniami niż tradycyjne systemy.
Zorientowana na maksymalną dynamikę wersja SP2 została wyposażona w pięcioramienne felgi z włókna węglowego, które są o 1,4 kg lżejsze niż koła z kutego aluminium Panigale V4 S. Karbonowe obręcze gwarantują znaczną redukcję bezwładności (-26% z przodu i -46% z tyłu), z korzyścią dla zwinności i łatwości zmiany kierunku.
Panigale V4 SP2 jest również wyposażona w przednie zaciski hamulcowe Brembo Stylema R®, które gwarantują wysoką siłę hamowania w połączeniu z wyjątkową efektywnością działania nawet podczas długich sesji. Zaciski obsługiwane są przez pompę promieniową Brembo MCS (Multiple Click System), która umożliwia szybką, łatwą i zdalną regulację siły hamowania, tak jak ma to miejsce w motocyklach wyścigowych. Frezowane dźwignie hamulca i sprzęgła zmniejszają z kolei opór powietrza.
Kolejnym istotnym elementem charakteryzującym Panigale V4 SP2 są regulowane podnóżki Ducati by Rizoma z anodowanego aluminium. Maksymalizują prześwit i zapewniają doskonałą przyczepność butów, niezbędną do wydajnej jazdy na torze. W walce o jak najlepszy czas okrążenia pomoże też przeprojektowana ergonomia Panigale na rok modelowy 2022, w tym między innymi nowy kształt zbiornika paliwa oraz siedziska.
Wszystkie parametry motocykla prezentowane są w czytelny sposób na ekranie. W trybie wyświetlania „Track Evo”, który przypomina ten używany w MotoGP, obrotomierz porusza się po poziomej skali, a wskaźnik wybranego biegu znajduje się na środku ekranu. W prawej części wyświetlacza znajdują się cztery sektory w różnych kolorach, a każdy z nich sygnalizuje działanie DTC, DWC, DSC i EBC. Ułatwia to prowadzącemu obserwację funkcjonowania poszczególnych systemów i umożliwia mu bardziej precyzyjny dobór parametrów ich aktywacji. Wszystko po to, aby szybciej uzyskać optymalną wydajność. Lewa część ekranu uzupełnia informacje o chronometr, liczbę przebytych okrążeń i prędkość.
W wersji SP2 moduł GPS jest standardem, co pozwala na automatyczną aktywację funkcji Lap Time. Ponadto, po zainstalowaniu opcjonalnego oprogramowania Slick Ducati Performance, dostępne są krzywe kontroli trakcji opracowane specjalnie dla opon typu slick i deszczowych, a także aktywowana jest możliwość zapamiętywania współrzędnych pięciu różnych torów. Dzięki Ducati Data Analyzer, który jest standardem w SP2, możliwe jest szczegółowe analizowanie wszystkich danych dotyczących wydajności.
Najbardziej wydajne Panigale w historii dostępne jest wyłącznie w konfiguracji jednoosobowej. Produkcja modelu rozpocznie się od marca 2022 roku.
#PanigaleV4SP2 #TheUltimateRacetrackMachine