Nowości

Elektroniczne innowacje w stylu Ducati

2023-06-27


Wiele systemów elektronicznych, które dziś są standardowym elementem wyposażenia w motocyklach, zostały po raz pierwszy wprowadzone na rynek przez Ducati, które od wielu lat jest jedną z najbardziej awangardowych firm w branży. Obecnie modele Ducati stanowią technologiczny punkt odniesienia dzięki ciągłym inwestycjom w badania i rozwój, a także zawdzięczają to ciągłemu transferowi rozwiązań i know-how z wyścigów motocyklowych.

Każde Ducati to magiczne połączenie piękna i technologii. Wyjątkowa równowaga, którą producent z Borgo Panigale był w stanie zbudować przez lata, łącząc dbałość o design z ciągłą pracą badawczo-rozwojową w dziedzinie innowacji. Od Multistrady V4 do Scramblera, przechodząc przez Panigale V4 – każdy model został zaprojektowany tak, aby oferować tylko najwyższą jakość. Wszystko dzięki wyrafinowanym rozwiązaniom, które są w stanie zapewnić niezapomniane wrażenia przy każdej przejażdżce.

Elektronika odgrywa fundamentalną rolę gwarantując kierowcy bezpieczeństwo, a także maksymalizując wrażenia z jazdy i właśnie z tego powodu, szczególnie w ciągu ostatnich 15 lat, Ducati codziennie inwestuje w rozwój najnowocześniejszych technologii. Rozwiązania elektroniczne umożliwiają dopracowanie charakteru każdego motocykla zgodnie z jego przeznaczeniem: niezależnie od tego, czy jest to zapewnienie najlepszych osiągów na torze z Panigale V4, czy zagwarantowanie najbardziej komfortowych i ekscytujących podróży Multistradą V4.

Dzięki tej świadomości Ducati przez lata wprowadziło wiele rozwiązań, które później stały się standardem w motocyklach różnych segmentów.


 

Innowacyjne rozwiązania wprowadzone przez Ducati

W 2008 roku, wraz z modelem 1098R, Ducati było pierwszym producentem motocykli, który wprowadził kontrolę trakcji, gwałtownie przesuwając standardy wydajności i bezpieczeństwa jednośladów supersportowych. Zaledwie rok później, reflektor LED wprowadzony w modelu Streetfighter 1100 stanowił kolejną światową nowość. W 2010 roku Ducati zaprezentowało pierwszy na świecie motocykl zdolny do zmiany charakterystyki pracy silnika dzięki pojawieniu się trybów jazdy, które zadebiutowały w Multistradzie 1200 S. Inne innowacje elektroniczne wprowadzone przez Ducati obejmują montaż wyświetlacza TFT w modelu Diavel w 2011 roku, co jest kolejnym przykładem rozwiązania technicznego, które obecnie stało się standardem w motocyklach w każdym segmencie. W 2012 roku model 1199 Panigale otrzymał prestiżową nagrodę Compasso d’Oro, dzięku zrewolucjonizowania rynku reflektorem Full-LED i elektronicznym systemem kontroli hamowania silnikiem. Ponieważ bezpieczeństwo jest bardzo ważnym aspektem dla Ducati, w 2014 roku producent z Borgo Panigale wraz z Dainese, wprowadził pierwszy motocykl ze zintegrowanym systemem zdolnym do komunikacji z poduszką powietrzną w kurtce – Multistrada 1200 Touring D|Air. W tamtym czasie systemy poduszek powietrznych nie gwarantowały aktualnych standardów bezpieczeństwa, podczas gdy wyrafinowana Multistrada 1200 Touring D|Air wysyłała sygnał aktywacji w ciągu zaledwie 20 ms od momentu zderzenia. W 2018 roku Ducati wprowadziło system Slide By Brake, który umożliwia kontrolowany poślizg podczas hamowania. Natomiast w 2020 roku, wraz z modelem Multistrada V4, włoskie przedsiębiorstwo było pierwszym producentem motocykli, który wprowadził radary do świata dwóch kółek, co pozwoliło na wdrożenie systemów Adaptive Cruise Control i Blind Spot, czyli funkcji aktywnego tempomatu oraz czujnika martwego pola. W 2023 roku w Multistradzie V4 Rally pojawiła się rozszerzona dezaktywacja tylnych cylindrów, czyli wyrafinowany system, który poprzez ich wyłączenie zmniejsza zużycie paliwa i generowane ciepło.

Oprócz pracy nad wprowadzaniem na rynek nowych rozwiązań technicznych, dział badawczo-rozwojowy Ducati codziennie pracuje nad ewolucją i doskonaleniem istniejących modeli. Tak stało się na przykład z właścicielami Multistrady V4, którzy otrzymali bezpłatną aktualizację systemów, wzbogacając tym samym wyposażenie swojego motocykla o system łatwego podnoszenia ze stopki bocznej oraz regulację napięcia wstępnego amortyzatora.

Tworzenie bezpiecznych, wysokowydajnych i wyjątkowych motocykli jest podstawą rozwoju Ducati. Dzięki tym wszystkim innowacjom i ciągłemu rozwojowi rozwiązań już dostępnych na rynku, włoski producent jednośladów oferuje dziś gamę, w której każdy model stanowi technologiczny punkt odniesienia w segmencie, do którego należy. Warto wspomnieć, że niezwykle ogromny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo, dlatego wszystkie motocykle Ducati są standardowo wyposażone w Cornering ABS i kontrolę trakcji.

Podejście Ducati polega na wewnętrznym opracowywaniu technologii, które mają być wprowadzone w motocyklach, współpracując przy tym z zewnętrznymi dostawcami i tworząc know-how wewnątrz firmy. Konkretnymi przykładami jest ścisła współpraca z Pirelli, Brembo, Bosch i innymi dostawcami, z którymi producent z Borgo Panigale uczestniczy w rozwoju komponentów. Takie podejście jest jeszcze bardziej cenne jeśli chodzi o elektronikę, ponieważ pozwala Ducati mieć pełną kontrolę nad wdrożonymi technologiami, dzięki czemu możliwe jest dostosowywanie jej bez ograniczeń w zależności od zastosowania – od Panigale V4 do Scramblera poprzez Streetfightera, Diavela, DesertX i Multistradę V4, która reprezentuje maksymalną ekspresję technologii elektronicznej Ducati.



Systemy elektroniczne: rozwój i tworzenie specjalistycznej wiedzy

Dążenie do innowacji w elektronice idzie w parze z rozwojem działu Electrical&Electronic Systems, którego zasoby zwiększyły się czterokrotnie w ciągu nieco ponad dziesięciu lat. Dzięki pracy tego działu, który jest częścią pionu badawczo-rozwojowego, Ducati bada, opracowuje i wprowadza do produkcji seryjnej nowe, a także często innowacyjne systemy, które bardzo często swoje korzenie mają w wyścigach motocyklowych. Ciągła praca nad rozwojem i nad udoskonalaniem rozwiązań technicznych oraz technologicznych wprowadziła bardzo szeroki zakres funkcji systemów w całej gamie, do których możemy zaliczyć chociażby Ride-by-wire, kontrolę trakcji, Quickshifter, tryby jazdy, Cornering ABS i wyświetlacz TFT.

Innowacyjność Ducati obejmuje również nowe metody pracy. Oprócz opracowywania nowych technologii wewnętrznie, Ducati od kilku lat posiada kilka własnych laboratoriów do przeprowadzania testów w fazie rozwoju, dzięki którym nie ma konieczności polegania na zewnętrznych zasobach lub dostawcach. Jednym z nich jest laboratorium Electrical&Electronic, które jest odpowiedzialne za testowanie elektrycznych i elektronicznych komponentów, poddając je próbom w celu zmierzenia ich jakości i trwałości w czasie. Cel tego działania jest dwojaki: szybkie rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się w fazie rozwoju i monitorowanie jakości już istniejących systemów.

Wśród testów przeprowadzanych przez wysoko wyspecjalizowany personel w laboratorium znajdują się również takie, które weryfikują działanie komponentów w ekstremalnych warunkach termicznych i środowiskowych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu ogniw zdolnych do odtworzenia temperatur w zakresie od -40°C do 180°C oraz zjawisk atmosferycznych, takich jak ulewny deszcz lub mgła. Wszystkie moduły są również poddawane obciążeniom za pomocą robotów, które powtarzają operacje tysiące razy, takie jak na przykład obracanie kierownicy w celu sprawdzenia niezawodność okablowania lub wielokrotne wciskanie dźwigni hamulca w celu włączenia światła hamowania.

Debugowanie oprogramowania i działania związane z aplikacjami mobilnymi są również przeprowadzane w ramach testów wewnątrz firmy. Z biegiem lat łączność staje się coraz ważniejszym aspektem w branży motocyklowej, a biorąc pod uwagę rosnącą liczbę producentów smartfonów i ciągłe aktualizacje różnych systemów operacyjnych, obecność w tym obszarze staje się coraz ważniejsza. Przykład tej pracy można znaleźć w systemach nawigacji: od rozwiązania Phone Mirroring zastosowanego w Multistradzie V4, które umożliwia przekształcenie deski rozdzielczej w nawigację z kolorową mapą, zawierającą wszystkie informacje niezbędne do jazdy motocyklem, po system Turn-by-Turn, który został wprowadzony w 2023 roku w modelach DesertX i Diavel V4. Te dwa rozwiązania pozwalają Ducati nie być związanym z konkretnym systemem operacyjnym, ale umożliwiają kompatybilność z systemami iOS i Android, a także ciągłą ewolucję oprogramowania, które jest następnie bezpłatnie aktualizowane dla klientów.

Wszystkie te działania rozwojowe nazywane są „Drogą Ducati”. To metodologia pracy, która pozwoliła producentowi jednośladów z Borgo Panigale tworzyć z roku na rok coraz bardziej innowacyjne produkty o jeszcze wyższej jakości.


Innowacje rozwiązania wprowadzone przez Ducati

  • 2008, kontrola trakcji DTC – 1098 R


  • 2009, reflektor LED – Streetfighter 1100


  • 2010, tryby jazdy – Multistrada 1200 S


  • 2011, wyświetlacz TFT – Diavel


  • 2012, elektroniczny system kontroli hamowania silnikiem (EBC) oraz reflektor Full-LED – Panigale 1199


  • 2021, adaptacyjny tempomat/wykrywanie martwego pola – Multistrada V4


  • 2023, rozszerzona dezaktywacja tylnych cylindrów – Multistrada V4 Rally


Zachęcamy do śledzenia profili Ducati Polska na Facebooku i Instagramie.


#Ducati #BorgoPanigale